Reiser med hunder

27. jun, 2018

Turen i dag gikk til Slott Czocha i Polen som ligger rett ved grense til Tsjekkia. Må nevne en ting - veiene er horrible dårlige! På 30 km har vi brukt over en time... masse stengte veier og resterende er i veldig dårlig stand. Men vi hadde ingen hast og slottet er verdt å besøke

Slottet bygd på 1200-tallet og er en av de vakreste i Polen. I dag er det både museum og hotel! Og det er lov å ta hunder med men kanskje ikke anbefales. Masse trapper og trange rom - ikke enkelt for små og store poter. Vær forbered at det snakkes kun polsk og ved hjelp av google oversetter fikk vi tilbud om biletter med guide som snakket kun polsk eller uten guide. Siden vi kan ikke polsk så endte vi med kun inngangen.. Anbefaler å ta guid allikivel! Veldig vanskelig å vite hvor en kan gå uten å havne på rommene til hotelgjester.

Etter at vi kom ned fra ferge og overnattet i Puttgarden gikk turen videre til Liberec område i Tsjekkia hvor vi har tenkt å være flere dager. Veien vekslet fram og tilbake mellom Polen og Tyskland - i løpet av en time har vi krysset grense 5 ganger!

I Tsjekkia har vi bestilt to rom på et koselig hotel Spa Resort Hotel Libverda - Villa Friedland. Hotellet må jeg skryte av! Ligger i et stort park/skogområde med masse steinbelagte turstier og sittebenker. Villa Friedland er lite del av anlegget med kun noen få rom - veldig fredelig og stille. Resepsjon ligger i bygget utenom og frokost salen i den tredje. Men er du glad i fest så plassen definitivt er ikke for deg.

Overraskelse ventet på rommene hvor det stod velkomst vin til oss voksne, godteri til barna, masse spa artikler på badene, badekåper, tøfler og tannbørster. Men hunder var tydelig veldig velkommen og! Hundesenger, skåler og finpakket godteri i hver ventet på begge rom! Utrolig koselig å føle seg velkommen. Og - ikke at prisen er viktig - men pris på rommene er mer enn hyggelig (det gjelder prisnivå generelt egentlig)

27. jun, 2018

Endelig kom avreise dagen og 24.juni lagt vi ut på veien. Turen gikk som vanlig først til Ørebro i Sverige hvor vi overnattet på Best Western Eurostop. Helt grei hotel for kort stop og hundene er helt gratis! Hyggelig bonus til ferien.

Dagen etter gikk kjøreturen raskt nedover Sverige, gjennom Danmark til havnen Rødby hvor vi tok ferge til Puttgarden. Liker den overførselen veldig godt. Tar ca en halvtime over og fergene går ofte - en trenger ikke planlegge ankomst til bestemt klokkeslett, noe som er fordel når en kjører langt ifra. Selve overfart tar ca en halvtime, bildekk er kjølig og luftig så ingen problem å ha hundene i bilen. Samtidig som på alle tyske ferger er det lov å ta de med overalt på båten. Vi gjorde begge deler - voksne OESer ble igjen nede, mens ungdommer ble med opp. Jessica var med på sånn tur før men for Scarlett ble det fin opplevelse.

20. mai, 2018

Ja, nå er det på tidet å planlegge årets ferietur 🤪. Denne gangen skal vi ha "historietime" som våres barn uttrykker det. Jeg kaller det heller opplevelsestur. Men sol og varme må vi ha! Så... det blir en rundtur sørover i Europe. Først vanlig rute gjennom Sverige og Danmark, så nedover gjennom Tyskland - denne gangen på Øst siden og ned til Tsjekkia. I nord delen av landet har vi booket et koselig hotel hvor vi tilbringer flere dager og tar oss svipptur til slott i Poland og mange gå- og kjøreturer rundt om i Tsjekkia. Visste dere at det er over 2000 slott i landet?! Jeg må jo besøke samtlige! Eller i hvert fall noen av dem...

P.S: hotellet har selvsagt svømmebasseng så ungene blir nok fornøyd også.

Så flytter vi på oss til sørdelen av Tsjekkia, og fordyper oss litt i slottslivet her. Videre går turen gjennom Østerikke til Ørnerede - et anlegg som ble bygget til Hitler på toppen av et fjell. Etterpå kjører vi gjennom Alpene i Østerikke igjen og kommer til Neuschwanstein slotten. Det var drømmestedet mitt siden jeg har puzzlet et bilde av den når jeg var et barn! Det er jo selve Disneyslottet! Gleder meg!

Etter det kommer vi til å overnatte i ekte slott midt i Tyskland før vi vender hjemmover. Tror det blir mye opplevelser for hele familien (Men jeg sørget for både inn- og ute bassenger på alle hoteller for å være helt sikker at ungene blir fornøyd 😉).

Passene til to- og firbeinte sjekket, hunder fylt på nødvendige vaksiner og begynt på 28-dagers ormekur. Bilen er nøye målt og nye burene bestilt da denne gangen har vi fire hunder med oss (tror vi må ha en ny bil neste år når Scarlett blir voksen - men den tid den sorg) og vi begynner å telle dagene til avreise!

20. mai, 2018

To år senere gikk turen til Sør-Frankrike, nærmere bestemt byen Cotignac. Nå ønsket vi sol og varme etter grått og sur været i Norge. Denne gangen hadde vi med oss OESer Amy og Lucky, samt puddelen Jessica.

Etter litt søk på nettet har vi leid oss en vingård med gammel ærverdig steinhus, stort uteområde og selvsagt bassegn! Hva kan ønskes mer!

Så bilaen er pakket med alt som trengs og ikke trengs og vi begynner å kjøre. Som vanlig tar vi av til Sverige og kjører til Orebro. Dagen etter flyr vi gjennom Danmark via Øresund bru og ned til Rødbyhavn. Kort fergetur unna og vi er på hotellet rett ved havna. Tyske fergebåter er veldig greie i forhold til hunder -de kan godt være med overalt. Som sagt så valgt vi å overnatte rett ved fergeleia og ettermiddag brukt vi på å gå turer med hunder i nærområde. Morgen etter fikk vi liten tilsnakk fra hotellansatt siden vi har ikke tatt med alle hunder til restauranten. De var nemlig hjertelig velkommen til frokost i salen med hvite duker og røde tepper. Hmmm...tror vi har litt roligere uten dem )) Litt senere lagt vi ut på veien igjen - denne gangen helt ned til grensen med Frankrike.

Vi har vært noen kjøreturer i Tyskland og Danmark før så nå kjører vi bare rett gjennom uten å svinge til alle intressante plasser. Overnatting sør i Tyskland så er vi på vei ned gjennom Frankrike. Frankrike er et nytt land for oss så vi tar rolig kjøretur utenfor autobahner og nyter utsiktene underveis. Ettermiddagen sjekker vi inn på hotel i Grenoble (treffer på hele Tour De France gjengen som sykler i samme område). Dagen etter kjører vi den fantastiske Routen Napoleon gjennom Alpene. Anbefales på det sterkeste! Utsikter møter på hver sving! Veien er ganske smal og svinger seg rett gjennom landsbyer med trange gater og små butikker som frister med lokal bakverk, oster og viner. Utrolig spennende vei som vi absolutt kommer til å kjøre minst en gang til!

Tidlig ettermiddag er vi framme ved Cotignac, finner huset og får overlevert nøklene av verten. Spennende! Vi fikk leve som en vanlig franske borgere ))) Dagene gikk i bading, grilling og noen utflukter i nærområde. Hundene foretrakk å være i skyggen (noe som kanskje ikke rart når temperaturen ligget jevnt på rundt 35-38 grader). Det var helt fantastisk! avslappende og spennende samtidig.

Men ferie er dessverre ikke evig og etter en stund lagt vi ut på veien igjen for å kjøre hjemover. Denne gangen tok vi raskeste veien og kom gjennom Frankrike på en dag med første overnattig i Sør Tyskland. Så en snar kjøretur til Lubeck, fergen fra Puttgarden dagen etter så er vi framme i Ørebro og hjemme en dag senere.