20. mai, 2018

Provence i Frankrike

To år senere gikk turen til Sør-Frankrike, nærmere bestemt byen Cotignac. Nå ønsket vi sol og varme etter grått og sur været i Norge. Denne gangen hadde vi med oss OESer Amy og Lucky, samt puddelen Jessica.

Etter litt søk på nettet har vi leid oss en vingård med gammel ærverdig steinhus, stort uteområde og selvsagt bassegn! Hva kan ønskes mer!

Så bilaen er pakket med alt som trengs og ikke trengs og vi begynner å kjøre. Som vanlig tar vi av til Sverige og kjører til Orebro. Dagen etter flyr vi gjennom Danmark via Øresund bru og ned til Rødbyhavn. Kort fergetur unna og vi er på hotellet rett ved havna. Tyske fergebåter er veldig greie i forhold til hunder -de kan godt være med overalt. Som sagt så valgt vi å overnatte rett ved fergeleia og ettermiddag brukt vi på å gå turer med hunder i nærområde. Morgen etter fikk vi liten tilsnakk fra hotellansatt siden vi har ikke tatt med alle hunder til restauranten. De var nemlig hjertelig velkommen til frokost i salen med hvite duker og røde tepper. Hmmm...tror vi har litt roligere uten dem )) Litt senere lagt vi ut på veien igjen - denne gangen helt ned til grensen med Frankrike.

Vi har vært noen kjøreturer i Tyskland og Danmark før så nå kjører vi bare rett gjennom uten å svinge til alle intressante plasser. Overnatting sør i Tyskland så er vi på vei ned gjennom Frankrike. Frankrike er et nytt land for oss så vi tar rolig kjøretur utenfor autobahner og nyter utsiktene underveis. Ettermiddagen sjekker vi inn på hotel i Grenoble (treffer på hele Tour De France gjengen som sykler i samme område). Dagen etter kjører vi den fantastiske Routen Napoleon gjennom Alpene. Anbefales på det sterkeste! Utsikter møter på hver sving! Veien er ganske smal og svinger seg rett gjennom landsbyer med trange gater og små butikker som frister med lokal bakverk, oster og viner. Utrolig spennende vei som vi absolutt kommer til å kjøre minst en gang til!

Tidlig ettermiddag er vi framme ved Cotignac, finner huset og får overlevert nøklene av verten. Spennende! Vi fikk leve som en vanlig franske borgere ))) Dagene gikk i bading, grilling og noen utflukter i nærområde. Hundene foretrakk å være i skyggen (noe som kanskje ikke rart når temperaturen ligget jevnt på rundt 35-38 grader). Det var helt fantastisk! avslappende og spennende samtidig.

Men ferie er dessverre ikke evig og etter en stund lagt vi ut på veien igjen for å kjøre hjemover. Denne gangen tok vi raskeste veien og kom gjennom Frankrike på en dag med første overnattig i Sør Tyskland. Så en snar kjøretur til Lubeck, fergen fra Puttgarden dagen etter så er vi framme i Ørebro og hjemme en dag senere.